Wydarzenia sportowe a ekologia – jak nie szkodzić środowisku?
Każde wydarzenie sportowe to spore przedsięwzięcie logistyczne i duże wyzwanie organizacyjne – także przez wzgląd na środowisko. Jednym z największych ekologicznych wyzwań podczas biegów i innych eventów sportowych jest redukcja generowanych odpadów. Nie bez znaczenia jest także zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Istnieje wiele strategii, które mogą pomóc zminimalizować ten negatywny wpływ na środowisko. Za chwilę opiszemy kilka kluczowych działań, które można podjąć, aby wydarzenia sportowe były bardziej ekologiczne
Redukcja odpadów podczas eventu sportowego i minimum plastiku
Organizacja biegów czy innych wydarzeń sportowych wiąże się z generowaniem dużych ilości odpadów. Numery startowe, opakowania na koszulki, gadżety reklamowe, upominki dla zawodników, woda w jednorazowych kubkach czy butelkach, opakowania po żelach energetycznych czy nawet nagrody dla zawodników – wszystko to staje się potencjalnym odpadem. Warto więc z jednej strony ograniczyć zużycie plastiku i produktów jednorazowych, z drugiej zaś wprowadzić odpowiednie zasady gospodarowania odpadami.
Organizując wydarzenie sportowe, pomyśl o wstawieniu koszy do segregacji odpadów na terenie wydarzenia oraz o współpracy z firmami zajmującymi się recyklingiem. Unikaj też jednorazowych, plastikowych produktów.
Oto co możesz zrobić, by minimalizować ilość plastiku na wydarzeniu sportowym:
- Wszystko, co plastikowe postaraj się zastąpić produktami z materiałów biodegradowalnych np. z papieru czy drewna.
- Zachęcaj uczestników do przynoszenia własnych butelek na napoje, a na miejscu eventu ustaw dystrybutory wody.
- Używaj naczyń i sztućców wykonanych z materiałów biodegradowalnych, takich jak bambus czy skrobia kukurydziana.
- Minimalizuj ilość plastiku w nagrodach, gadżetach i upominkach. Na przykład zamiast plastikowych pucharów czy odznaczeń postaw na medale sportowe wykonane z metalu. Unikaj rozdawania plastikowych długopisów, breloków czy przypinek. Możesz natomiast wykorzystać znaczki i przypinki metalowe albo pinsy pokryte żywicą.
Edukacja uczestników i kibiców
Minimalizowanie plastiku i redukcja odpadów po stronie organizatorów to jedno. Z drugiej strony warto jednak postawić na edukację ekologiczną uczestników i kibiców. Wykorzystaj swój event do promocji postaw proekologicznych. Oto, w jakim zakresie możesz edukować innych:
- Informuj uczestników i kibiców o działaniach proekologicznych podejmowanych przez organizatorów, a także o tym, jak sami mogą przyczynić się do ochrony środowiska.
- Zachęcaj wszystkich do korzystania z transportu publicznego. Możesz też nawiązać współpracę z lokalnymi przewoźnikami, aby oferowali np. zniżki na przejazdy w dniu wydarzenia albo rozdawali vouchery do wykorzystania w transporcie publicznym.
- Promuj poruszanie się na rowerach czy hulajnogach (także elektrycznych). Zorganizuj też bezpieczne miejsca do przechowywania rowerów. Nawiąż współpracę ze sklepami czy serwisami rowerowymi, które będą oferować swoje usługi w dniu wydarzenia.
- Promuj działania takie jak segregacja śmieci czy zmniejszenie zużycia plastiku.
Ekologiczne materiały i promocja
Pamiętaj, że ekologiczne inicjatywy nie zaczynają się w dniu eventu, a dużo wcześniej. Zadbaj o spójne działania na różnych płaszczyznach. Na przykład:
- Jeśli musisz drukować materiały promocyjne, używaj papieru z recyklingu.
- Unikaj nadmiernej produkcji ulotek i plakatów.
- Korzystaj z mediów społecznościowych i marketingu internetowego, aby zminimalizować potrzebę drukowanych materiałów promocyjnych. To nie tylko bardziej ekologiczne, ale również bardziej efektywne w dotarciu do szerszej publiczności.
Współpraca z lokalnymi społecznościami
Nawiąż współpracę z lokalnymi organizacjami ekologicznymi i społecznościami, by z jednej strony promować wydarzenie, a z drugiej – wdrażać zrównoważone praktyki. Promuj też lokalnych producentów i usługodawców, a także lokalne produkty. Wszystko po to, by zwiększać świadomość u odbiorców, że kupowanie produktów wytwarzanych na miejscu ma korzystny wpływ na zmniejszanie śladu węglowego (m.in. poprzez ograniczenie transportu).
Catering na evencie
Również jedzenie (i sposób jego podania) ma duże znaczenie dla środowiska. Co możesz zrobić w tym zakresie? Oto kilka przykładów:
- Wybierz odpowiedzialnych usługodawców i dostawców.
- Wspieraj lokalnych producentów i hodowców, wybierając produkty sezonowe i lokalne. Zmniejsza to emisję CO2 związaną z transportem żywności.
- Rozważ oferowanie większej ilości dań wegetariańskich i wegańskich, które mają mniejszy wpływ na środowisko w porównaniu do dań mięsnych.
Organizacja ekologicznego wydarzenia sportowego wymaga nieco więcej planowania i wysiłku, ale korzyści dla środowiska są tego warte. Dzięki zastosowaniu powyższych porad możesz zminimalizować negatywny wpływ na środowisko, jednocześnie tworząc inspirujące i edukacyjne doświadczenie dla wszystkich uczestników. Pamiętaj, że każdy krok w stronę zrównoważonego rozwoju ma znaczenie i przyczynia się do lepszego jutra dla nas wszystkich. A jeśli chcesz zamówić medale, pinsy czy inne odznaczenia dla uczestników, zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą.